Испод је анализа ефеката Приједлога закона са којима се ишло у скупштину, и анализа усвојених закона:
-
Анализа приједлога (ПИО - 16%, ЗО - 10%, ДЗ - 1.3%, ЗАП - 0.7%, Порез - 10%)
-
Анализа усвојеног рјешења (ПИО - 17%, ЗО - 11.5%, ДЗ - 1.4%, ЗАП - 0.7%, Порез - 8%)
Приједлог је био усаглашен са синдикатом и како анализа показује био је добар. Јер, нула функције промјене нето плате у односу на њен износ била је 925КМ. Што је значило да би сви који тренутно имају нето плату испод 925КМ за исту вриједност бруто плате били на добитку, а они који имају плату преко 925КМ за исту вриједност бруто плате били на губитку. С обзиром на чињеницу да cca. 10% људи у Републици Српској има плату преко 925КМ, ово не би било тако лоше рјешење за раднике ако би послодавци наставили исплаћивати исту бруто плату, јер би 90% радника у руке добијало већи новац.
Међутим, како анализа показује, по усвојеном рјешењу, за исту вриједност тренутне бруто плате, све нето плате се смањују! По том критеријуму, нето плате и износи по основу пореза на доходак се за сваког радника смањују, док се износи по основу свих доприноса за сваког радника повећавају. Дакле, по усвојеном рјешењу, за исту вриједност бруто плате, радници и држава су у потпуном губитку; а Фонд ПИО и Фонд ЗОРС у потпуном добитку. А послодавци који исплаћују исту бруто плату су на истом.
Ова анализа је заснована на претпоставци да ће се радницима исплаћивати иста бруто плата. Ако би се радницима наставиле исплаћивати исте нето плате, једини прави губитник би била власт јер убире далеко мањи износ по основу пореза (власт је у сваком случају губитник). Било би интересантније направити анализу у којој су нето плате радника оба модела исте. Јер, послодавац који запошљава радника и жели да му да неку нето плату, уплаћиваће мањи бруто износ по новом моделу него по старом.
btw.
mirkobltz, по новом моделу се не опорезују доприноси. Дакле порез се рачуна на износ који се добије одузимањем неопорезивог дијела и доприноса од бруто плате.