Novi Zakon o porezu na nepokretnosti je fenomenalan... Neki su naveli već njegove prednosti, samo ću ponoviti: - poreska osnovica - tržišna vrijednost nepokretnosti, - poresko oslobađanje - 50m2 po obvezniku i još po 10m2 po članu domaćinstva, - porez se ne plaća na obrađivano poljoprivredno zemljište, - lokalne zajednice mogu odlučivati o poreskoj stopi u rasponu od 0,05% do 0,5%, - lokalne zajednice mogu odlučiti da oslobode poreza obveznike koji obavljaju zanatsko-preduzetničko-proizvodne djelatnosti, - neće se više plaćati trajna naknada za korištenje (pogodnosti) gradskog građevinskog zemljišta, jer te pogodnosti (komunalna infrastruktura) ulaze u tržišnu vrijednost nepokretnosti.
Zabluda kod poimanja ovog Zakona od strane nekih, sastoji se u tome što ti pojedinci smatraju da bi svi trebali moći platiti ovaj porez, što nema smisla, jer cilj Zakona u startu je bio da stimuliše racionalno, a destimuliše neracionalno investiranje u nepokretnosti. Povećana ponuda na tržištu nepokretnosti (a novim zakonom predviđeno je ukidanje poreza na prenos vlasništva nad nepokretnostima i poreza na poklon i nasljedstvo nepokretnosti) će izazvati pad cijena nepokretnosti te će ih mlađim ljudima učiniti povoljnijim. I ja smatram da đed i baba, ako imaju stan ili kuću u centru B.Luke od 100-150m2, trebaju da prodaju svoju nepokretnost, i da kupe nešto (do 60m2) gdje će im biti fino i komotno, a neće morati da plaćaju porez. Cilj ovog Zakona bi trebao biti da se mlađem, produktivnijem stanovništvu, omogući da mogu doći do stanova u centru grada, a da se penzioneri potiskuju na periferiju, uz još značajna sredstva koja dobiju prodajom stana ili kuće, kako ne bi bili socijalni slučajevi u starosti. U RS ima dosta kuća u kojima živi po jedno ili dvoje ljudi. Niko te kuće neće da kupi. Da, ali će onda i tržišna vrijednost tih nepokretnosti biti manja, a samim tim i porez. Ima mnogo seljaka koji teško žive itd. Da, ali njihova imanja na selu ne vrijede mnogo, a objekti koji služe za poljoprivrednu proizvodnju i zemljište koje se obrađuje se ne oporezuje, tako da njih ovaj porez ne kači. Ko ima puno zemlje koju neće da obrađuje, neka je proda onome ko hoće. Destimulacija investiranja u nepokretnosti će imati za posljedicu investiranje u proizvodnju, nove tehnologije, u razvoj, budući da se objekti namijenjeni ovoj svrsi neće oporezivati.
Nekoliko primjera: Obilićevo-Starčevica, stan od 90m2, 2200KM/m2, tročlana porodica, porez plaća na 20m2, tj. na 44000KM (22.2% tržišne vrijednosti), što je negdje od 22KM do 220KM godišnje, a očigledan luksuz. Modriča, kuća u predgrađu, 120m2, 50000KM, žive dvoje penzionera, porez se plaća na 60m2, tj. na 25000KM (50% tržišne vrijednosti), što je negdje od 12.5KM do 125KM godišnje. Ako ne mogu plaćati, a neće da prodaju, neka porez plaća onaj ko će tu nepokretnost naslijediti!...itd...itd...
Ovdje se zaboravljaju i mnogi drugi slučajevi gdje će oni bogati, koji raspolažu sa mnoštvom objekata, zgrada i poslovnih prostora, neizgrađenog građevinskog zemljišta, morati dobro da se nategnu i da plate porez državi, jer to svoje bogatstvo ne ulažu u proizvodnju i otvaranje novih radnih mjesta, već trguju, tj. radi se o špekulantima raznih vrsta. Budući da su prihodi od ovog poreza 100% prihodi lokalnih zajednica, neka onda lokalne zajednice (na čijem je nivou socijalna zaštita) razviju programe za pomoć socijalno ugroženim kategorijama. Onda će i interes lokalnih zajednica biti u racionalnom investiranju u komunalnu infrastrukturu, koje će povećati tržišnu vrijednost nepokretnosti na njihovoj teritoriji, a samim tim i nove prihode od poreza za njihov razvoj.
_________________ Quintus: Men should know when they`re conquered... Maximus: Would you Quintus? Would I?
Poslednji put menjao Masinho dana 20 Nov 2008, 14:21, izmenjena 2 puta
|