U Republici Srpskoj od 11.796 ukupno zaposlenih u osnovnom školstvu samo 2.631 ima visoku stručnu spremu, odnosno svega 22,30 odsto. Problem nedovoljne stručnosti izražen je i kada je u pitanju rukovodni kadar. Podaci Ministarstva prosvjete RS pokazuju da svega 38,61 odsto direktora ima visoku stručnu spremu, dok tek 14,64 odsto sekretara i 8,29 odsto računovođa u osnovnim školama ima visoku stručnu spremu. U ustanovama osnovnog obrazovanja i vaspitanja Republike Srpske ukupno je zaposleno 7.809 nastavnika, od kojih je 608 neverfikovanog osoblja (7,78 odsto), među kojima je najviše nastavnika razredne nastave, čak 231 nastavnik. Ovaj problem najizraženiji u područnim školama u ruralnim sredinama slabo komunikacijski povezanim sa ostatkom Republike Srpske. Analizirajući strukturu 1.911 nastavnika zaposlenih u područnim školama, primjetno je da upravo u ovim školama koje su najčešće locirane u ruralnim sredinama radi najveći dio neverifikovanih nastavnika, što imajući u vidu da najčešće rade u kombinovanim odjeljenjima nameće pitanje kvaliteta nastave u područnim školama. Takođe, Republika Srpska se iz godine u godinu suočava sa problemom sve manjeg broja učenika koji se upisuju u školu, što pokazuje i podatak da je u školskoj 2003/2004. godini bilo 126.024 učenika. Taj broj je svake naredne školske godine manji i u ovoj godini nastavu u osnovnim školama Republike Srpske pohađa 114.960 učenika.
Zabrinjavajući je podatak i da pri tome broj odjeljenja neznatno opada, dok je broj nastavnika praktično isti, iz čega je jasno vidljivo da je riječ o neracionalnom funkcionisanju. Mreža osnovnih škola u Republici Srpskoj obuhvata 187 centralnih i 580 područnih škola, te deset muzičkih škola i četiri centra za obrazovanje djece sa poteškoćama u razvoju. U ovoj školskoj godini u navedenim ustanovama nastavu pohađa 114.960 učenika. Od 580 područnih škola 46 ima manje od pet učenika, dok 156 područnih škola ima između deset i 15 učenika. Sve ovo su razlozi zbog kojih je Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske predložilo Narodnoj skupštini usvajanje novog Nacrta zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju.
|